Mixen, tonen, tydligheten. En tidning ska kännas – och kännas igen. Som när en efterlängtad bekant dyker upp i mataffären. Å, vad kul att ses igen! Vad har hänt sen sist?
Identiteten hos en tidning skapas med ett välskrivet innehåll och en genomtänkt form, men framför allt med gedigen kunskap om läsarnas frågor. Kanske har de inte alltid själva koll på vad de vill läsa om, men när de öppnar tidningen känns det rätt.
Igenkänning skapas genom möten med människor, på varje sida. Aktualitet i alla delar är en självklarhet. Brännhett blandas med instrumentellt, debatt med mjukare ämnen. Så byggs sakta en gemenskap, ett vi.
Av mångfald och olikheter, av likhet och samförstånd.
Att vara redaktör kräver ordningssinne och förmåga att planera. Men även mod att gå ifrån det invanda, att växla in på nya spår, experimentera och ge plats åt det oväntade, röst åt de sällan tillfrågade. En förmåga att lyssna in läsarna – och förstås även ägarna. Förankra, men också ifrågasätta.
En balansakt helt enkelt.